مأموریت طرح کیان کار

menusearch
kianekar.com
(0)
(0)
مأموریت طرح کیان کار

شرایط نامطلوب فعلی اقتصاد ایران

کشور عزیزمان ایران علیرغم دارایی های فراوان مادی،معنوی،انسانی و طبیعی در جایگاه مطلوب اقتصادی در خور نام و آوازه اش در دنیا نیست. تلاش های زیادی طی سالیان متمادی صورت گرفته است تا اقتصاد بیمار وابسته به نفت، اقتصاد دولتی، واردات محور به یک اقتصاد پویای تولید محور با رویکرد بازارهای جهانی تبدیل شود. از دهه 50 شمسی که قرار بود ایران وارد دوران صنعتی شدن بشود قریب به چهل سال گذشته است و خودروسازی کشورمان به عنوان صنعتی که با صنعت خودروسازی کره ای ها آغاز شد امروزه در شرایط پس از برجام و خروج پسابرجامی ترامپ از برجام؛ گرفتار هزار و یک بیماری و فساد و رانت است. از بحث صنعت و اقتصادش که بگذریم،

در حوزه ی منابع انسانی مهمترین عامل اقتصاد و رشد اقتصادی هم وضعیت نابه سامانی داریم.بی کاری ده ها هزار مهندس که می‌بایست صنعت را سر و سامان می‌دادند اما هم اکنون به عنوان کنشگرانی آزاد به دنبال کسب منافع شخصی خودشان _ فارغ از عمل به وظایف ذاتی شان و حتی تعهد به گذشته خودشان _ در اقتصاد هستند حکایتی تلخ از عدم موفقیت های نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. البته این موج خودخواهی صرفا به فارغ التحصیلان رشته های فنی-مهندسی محدود نمی‌شود،بلکه تمامی رشته ها را در بر می‌گیرد.

 

بیان وضعیت صنعت از زبان اهل علم و فن

اواخر سال گذشته بود که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیانی قریب به این مضمون پرده از آنچه در ایران صنعت نامیده می‌شود برداش: «ما در ایران کارخانه داریم نه صنعت».

مشاهدات عینی من هم طی سال های اخیر از وضعیت صنعت کشور همین موضوع را تایید می‌کند. شهرک های صنعتی که می‌بایست نماد توسعه یافتگی و ارتباط فعالیت های کاری صنعت باشند، بی رمق و نیمه تعطیل هستند و بیشتر به «تبعیدگاهی برای مشاغل مزاحم شهری» بدل شده اند.

 

 

بیان وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به زبان کمی و کیفی

گرایش سونامی وار به رشته علوم تجربی در دبیرستان و افزایش بی رویه،بی ضابطه و غیر موجه متقاضیان کنکور سراسری در رشته علوم تجربی در سال های اخیر، خود گواهی کمی و کیفی بر وضعیت نابه سامان منابع انسانی در کشور است.

 

بحرانی مهم تر از صنعت ناکارآمد و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

سیستم معیوبی که باعث می‌شود فارغ التحصیلان و فرهیختگان بهترین دانشگاه های کشور ورود به دانشگاه را پایان تلاش هایشان بدانند و از ان پس به بعد به دنبال پست های دولتی و استخدامی باشند

 

------------------------------------------- -

ماموریت طرح کیان کار

 

طرح کیان کار مأموریت دارد که «فارغ التحصیلان و فرهیختگان دانشگاهی» را به «بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی» پیوند دهد و با ارائه و ارتقای خدمات به بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی (SME ) اقتصاد مردمی را محقق سازد.

ایجاد و استقرار سامانه اشتغال و کسب و کار (کیانِ کار) با هدف انجام همین رسالت طراحی و پایه ریزی شده است.